Zo eet je meer peulvruchten

Peulvruchten zijn over het algemeen niet heel populair. Toch is dit onterecht want naast dat ze heel gezond zijn, zijn ze ook erg lekker.

Waarom zou je peulvruchten eten?

Ik hoor je nu denken, waarom zou ik peulvruchten eten? Wat is er dan zo gezond aan? Peulvruchten bevatten een hoge voedingswaarde met veel eiwitten, veel vezels en verschillende vitaminen en mineralen. Ze zorgen ervoor dat je je lang verzadigd voelt en hebben daarnaast ook een lage Glycemische index. Als je aan het afvallen bent moet je even opletten met peulvruchten want er zitten dus wel koolhydraten in peulvruchten alleen worden deze koolhydraten langzaam opgenomen in het bloed en dat geeft minder hoge bloedsuikerspieker en minder schommelende bloedsuikers.

Als je op je streefgewicht bent passen ze prima in een gezond voedingspatroon, maar eet ze dan in plaats van een andere zetmeelbron zoals brood, aardappelen, rijst of pasta.

 

Wat zijn nou precies peulvruchten?

Er zijn verschillende soorten peulvruchten, wat maakt dat ze je nooit hoeven te vervelen. Je kunt er eindeloos mee variëren. Peulvruchten zijn in feite zaden of zaden met een omhulsel. Er zijn vijf groepen waar ze in kunnen vallen:

  1. Verse peulvruchten: doperwten, peulen, snijbonen, sperziebonen, tuinbonen en kousenband
  2. Gedroogde of geconserveerde peulvruchten: bruine en witte bonen, grauwe en groene erwten, kapucijners, kievitsbonen, limabonen, linzen, rode- en zwarte nierbonen (kidneybonen) en spliterwten
  3. Kiemgroente: adukiboontjes, alfalfa, kikkererwten, taugé
  4. Sojaproducten: miso, sojabonen, sojadrink, sojameel, sojasaus, tempé en tofu
  5. Pinda’s

Zo eet je sneller peulvruchten

Soep: Een van mijn favorieten om meer peulvruchten te eten is door ze te verwerken in een soepje. Wie kent er nou niet erwtensoep of linzensoep?

In wraps: bijvoorbeeld kidneybonen zijn erg lekker om je wrap/burrito mee te vullen.

Als pannenkoek: wist je dat je heerlijke hartige pannenkoeken kunt maken van kikkererwtenmeel. Het enige wat je nodig hebt is kikkererwtenmeel, water en een snuf zout. Gegarandeerd succes!

In een smoothie: je dag meteen goed beginnen met een goed gevulde maaltijd. Maak een smoothie en pureer daar bijvoorbeeld wat linzen doorheen. Je smoothie bevat direct meer eiwitten en vezels.

Als spread: dippen en smeren met bonen: Hummus, ’n witte bonendip of doperwtenspread. Maak een smeersel van linzen met pit, je lunch is nog nooit zo lekker geweest en zeker niet saai.

 

 

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten