Tips voor een slanke wintersport

Natuurlijk verbrand je op wintersport wat meer calorieën dan wanneer je op een bedje aan het strand ligt. Toch komen veel mensen aan tijdens de wintersport. Vaak gaat het mis met de pullen bier, de warme lunchgerechten op de piste en de apfelstrudel bij de koffie. Hoe ga je daar mee om als je aan het afvallen bent en het PowerSlim afslankprogramma volgt, hoe blijf je in je vetverbranding?

Ik hoor je al denken, maar ik wil wel genieten. Het is immers vakantie toch? Je kunt prima ontzettend genieten op wintersport en tegelijkertijd gezond bezig blijven. Je moet gewoon af en toe een slimmere keuze maken. Daarnaast ben je de hele dag al aan het bewegen, dus dat is al mooi meegenomen. Doordat je de hele dag aan het bewegen bent moet je juist vooral niet te weinig eten en drinken. Feit is dat je op grote hoogte meer energie verbruikt dan normaal gesproken. Een skiër of snowboarder met een gewicht van tachtig kilo verbrandt gemiddeld zo’n 450 calorieën per uur. Sta je vier uur per dag op de ski’s dan zijn dat er dus 1800 in totaal. Mooi toch?

Goede voorbereiding

Het is vooral een kwestie van een goede voorbereiding: zorg ervoor dat je favoriete PowerSlim producten ingepakt zijn voor je ontbijt, lunch, eventueel diner en tussendoor. Eventueel kun je,
als je met de auto bent, alvast beleg en wat groente (komkommer, tomaat etc.) voor de eerste dagen meenemen. En natuurlijk is daar altijd nog de supermarkt en ook in het buitenland valt
daar gelukkig voldoende gezonds te krijgen. Probeer aan te houden dat je ook op vakantie om de 2 tot 2,5 uur moet eten.

Begin je dag goed

Zorg ervoor dat je goed hebt ontbeten. Je hebt deze energie tenslotte nodig op de piste. Je kunt kiezen voor kwark met de koolhydraatarme muesli van PowerSlim of een ander ontbijtproduct van PowerSlim. Op deze manier heb je de eerste uren op de piste geen hongergevoel. Hoef je niet meer af te vallen maar wil je je gewicht stabiel houden tijdens de wintersport, dan kun je vanaf fase 2C kiezen voor deze ontbijtjes:

  • Halfvolle kwark met eventueel vers fruit. Lekker met een beetje kaneel. Ook lekker om aan te vullen met noten zoals walnoten, amandelen of paranoten;
  • Griekse yoghurt 5% vet met bosvruchten;
  • Cottage cheese met stukjes appel en kaneel;
  • Gekookte eitjes met een plakje rookvlees of kipfilet en eventueel wat zure augurkjes;
  • Roerei (met eventueel wat in ringetjes gesneden olijven);
  • Gebakken ei (met een eventueel een plak 20+ of 30+ kaas).

Tussendoor

De repen van PowerSlim lenen zich perfect om mee te nemen in een van de zakken van je ski- of snowboard outfit. Als het tijd is voor jouw eetmoment tover jij zo iets lekkers tevoorschijn en geniet ervan terwijl je uitkijkt over dat prachtige sneeuwlandschap. Zorg er verder voor dat je voldoende water bij je hebt of bestel zwarte koffie of (verse munt) thee.

Lunch

Zit je nog in fase 1 (of 2A), dan neem je bij de lunch nog een PowerSlim product met groente. Zorg er dan dus ook voor dat je die mee hebt genomen in bijvoorbeeld een rugzakje. Denk aan sesam-lijnzaadbrood met smeerkaas en tomaatjes of een Mediterraan broodje met kipfilet en komkommer.

Vanaf fase 2A kun je op de piste ook kiezen voor een eiwitbron. Je kunt dan kiezen in het restaurant op de piste voor:

  • Mager vlees en vleeswaren, zoals (Duitse) biefstuk, ongepaneerde schnitzel (mager varkensvlees), schweinerückensteak (mager varkenslapje), hühnerbrust (kipfilet);
  • Vis, schaal- en schelpdieren, bijvoorbeeld een stuk witvis met groente of scampi’s;
  • Vul dit aan met rauwkost en (toegestane) groentes. Vanaf fase 2B kun je dit weer aanvullen met een graanproduct, zoals bijvoorbeeld koolhydraatarm brood of volkoren crackers. Ook ideaal om mee te nemen in je rugzak.

Diner

Doe huiswerk. Zoek van tevoren uit wat voor restaurants er zijn in het gebied waar je verblijft, en bekijk de gerechten op het menu. Je kan dit altijd even naar mij doorsturen zodat ik met je mee kan kijken. Een stukje vis of mager vlees met groente of een salade natuurlijk altijd een goede keuze. Verder is in ieder land het eten natuurlijk weer anders. Daarom heb ik een uitgebreide wintersport lijst samengesteld met gerechten van populaire wintersportbestemmingen om jou te helpen bij het maken van een gezonde keuze.

Download ze hier

 

Alcohol

Afvallen en alcohol drinken dat is geen verstandige keuze. Maar hoort alcohol nou echt bij jouw ultieme wintersportmoment dan zijn er wel verstandigere keuzes dan bier. Als je de behoefte echt niet kunt weerstaan en je tevreden bent over je gewichtsverlies dan kun je kiezen voor één alcoholisch drankje met zo min mogelijk koolhydraten. Een aantal van deze drankjes op een rij: Prosecco, Cava, Champagne, witte droge wijn, wodka en Bacardi. Puur of in combinatie met cola light. Deze drankjes zorgen ervoor dat je bij een oftewel vetverbranding gaat, zolang je het wel bij
ééntje houdt. Maar let op: alcohol levert wel extra calorieën en wordt in je lichaam gezien als een gifstof. Je vetverbranding zal daardoor wel langzamer gaan, omdat eerst de alcohol uit je lichaam moet. Tevens tikt alcohol gedurende je afslankproces veel harder aan, dus drink niet te veel! Hou het echt bij één glaasje en bestel daarnaast water of Spa rood.

Een lekker lijstje

Om je nog een inzicht te geven wat al die typische wintersportgerechten je voor calorieën opleveren. Dit lijstje:

Een halve liter bier? 190 kcal, Glühwein 260 kcal, en Warme choco met Slagroom 320 kilocalorieën. Een Apfelstrudel zit al gauw aan de 260 kcal. En dan tellen we de vanillesaus niet mee. Dan de lunch: een Bratworst: 320 kcal, Goulashsoep 400 kcal en Spaghetti bolognese 750 kcal. Tosti: 400 kcal. Hupsakee! Of eet je liever ‘s avonds warm? Schnitzel doet 330 kcal, als hij niet al te groot is (en we kennen allemaal de omvang van die dingen), Patat met mayo 590 kcal, Tartiflette: 1500 kcal, Raclette 2000 kcal, Kaasfondue 1800 kcal en misschien nog een toetje?: Kaiserschmarren 330 kcal per 100 gram (en ik heb heel wat borden voorbijzien komen waar meer dan 100 gr op lag) En tot slot een afzakkertje: een Obstler: 100 kcal Uiteraard zijn ook dit maar gemiddelden; alles hangt er vanaf; hoeveel ligt er op je bord en hoe het is bereid?

Misschien dat je er toch nu twee keer over nadenkt 😉

Heel veel plezier en succes en geniet van je welverdiende vakantie in de (hopelijk gevallen) sneeuw!

De uitgebreide wintersporttips download je hier.

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten