Suiker; een verborgen killer

Dat suiker slecht voor je is, dat weten we allemaal wel. Het heeft nooit een gezond imago gehad. Toch associëren veel mensen zoetigheid met lief, gezellig én lekker? Maar wat doet suiker nou precies met je lichaam?

Sweet as suger of toch niet?
Allereerst wat is suiker precies? Suiker is een hele goedkope grondstof. Door de jaren heen zijn we ons steeds meer gaan concentreren op de hoeveelheid vet en calorieën in onze voeding. Vet bevat nu eenmaal relatief veel calorieën en werd daarom drastisch verlaagd in onze producten uit de supermarkt; de geboorte van de vele lightproducten. Echter bestaat onze voeding uit 3 componenten: vetten, eiwitten en koolhydraten. Koolhydraten is de verzamelnaam voor zetmeel en suikers. In veel ‘light’ producten werd daarom het vet vervangen door suiker om de hoeveelheid calorieën te verlagen. Om het product toch te kunnen voeden, worden er extra koolhydraten ingestopt, aangezien dit een goedkope grondstof is. Waar we ons niet van bewust zijn is het effect dat suiker op ons lichaam heeft.

Een echte killer
Suiker is de makkelijkste brandstof voor je lichaam, deze worden ook als eerst verbrand in je lichaam. Helaas stopt de voedingsindustrie werkelijk overal suiker in. De jaarlijkse inname van suiker is de afgelopen vijftig jaar gestegen van 1 kilo naar 50 kilo per persoon per jaar. Met één flesje frisdrank per dag zit je al ver boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid toegevoegde suikers. Hiermee krijg je namelijk eenzelfde hoeveelheid suiker binnen als 13 suikerklontjes! We eten dus te veel suiker. Op het moment dat je lichaam geen brandstof nodig heeft wordt het suiker omgezet naar lichaamsvet. Zolang je lichaam dus suiker binnenkrijgt, zal je ook geen lichaamsvet gaan verbranden. We worden er dus dik van! Helaas zet te veel suiker ons aan tot het eten van nog meer suiker. Onze hersenen bevatten mechanismen die aangeven wanneer wij teveel gegeten hebben. Maar suiker zorgt ervoor dat dit mechanisme minder effectief werkt. Zo krijg je het effect dat als je eenmaal aan een pak koekjes begint, je vervolgens het hele pak leeg eet, waardoor je nog meer suiker binnenkrijgt. Dit kan leiden tot obesitas, diabetes en hart-en vaatziekten.

De verborgen gezichten van suiker
Helaas worden niet alleen aan light-producten suiker toegevoegd. Ook heel veel producten waar je misschien denkt dat ze zonder suiker zijn, bevatten verborgen suikers. Daarnaast heeft suiker vele schuilnamen en veel ervan zijn verstopt. Naast alle soorten waar het woord suiker inzit, zoals bastardsuiker, vanillesuiker etc. zijn er ook vele verborgen vormen. Hieronder een handig overzichtje:

suiker

Kijk nu maar eens op de etiketten van producten uit je keukenkastje. Zie je nu dat bijna overal suiker inzit. 80% van de suiker die je binnenkrijgt komt bijvoorbeeld uit: pastasauzen, woksauzen, kant- en-klare maaltijden, soepen, ontbijtgranen en zelfs brood!

In mijn praktijk ki-low leer ik je te kiezen voor pure voeding zonder suiker! En geloof mij deze kunnen zeker lekker zoet zijn. Uiteindelijk weet jij hoe je met een gezond voedingspatroon op gewicht kan blijven. Wil jij meer informatie? Maak dan een afspraak voor een gratis kennismakings- en adviesgesprek.

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten