Slim en gezond boodschappen doen, hoe doe je dat?

Bij het aannemen van een gezonde levensstijl hoort ook bewuster boodschappen doen. Hoewel sommige het als een leuk uitstapje ervaren en zich de tijd nemen om goed te bekijken wat gezond is, is het voor andere echt een survival. De supermarkt zelf helpt ook niet echt een handje en probeert ons op allerlei soorten en manieren te verleiden. Wist je zelfs dat 80 procent van het eten in de supermarkt kunstmatig is? Daarom geef ik je een paar survivaltips om bewuster boodschappen te doen.

Zorg dat je altijd een aantal basics in huis hebt

Probeer thuis altijd een aantal basics in huis te hebben zodat je ten alle tijden een gezonde maaltijd kan bereiden. Ook is dit vaak voordeliger boodschappen doen door aanbiedingen te scoren. Door je voorraadkast bij te houden zal je nooit onverhoopt zonder essentieel product zitten en zal je niet per se de deur uit hoeven om boodschappen te doen, wanneer je net even te weinig tijd hebt. Diepvries groente is bijvoorbeeld altijd handig om in huis te hebben en natuurlijk is het net zo gezond als verse groente. Bekijk voordat je boodschappen gaat doen wat je nog in huis hebt en wat je moet aanschaffen.

Maak een boodschappen lijstje

Dat brengt mij meteen bij tip twee. Dit hebben we natuurlijk allemaal wel eens gehoord en we weten stiekem ook dat we het moeten doen. Maar boodschappenlijstjes maken werkt écht! Doe 1 keer per week boodschappen en bedenk van te voren wat je de komende week gaat eten. Schrijf de benodigdheden op een boodschappenlijstje. Door een boodschappenlijstje focus jij je in de supermarkt alleen op het benodigdheden en laat je je minder snel verleiden door andere voedingsmiddelen. Ook wanneer je van te voren bedenkt op welke dagen je het beste een gemakkelijke maaltijd kan plannen omdat je te weinig tijd of laat thuis bent, grijp je minder snel naar de kant- en- klare maaltijden of fastfood.

Laat je niet verleiden door voedingsclaims en lees etiketten

Ik kom ze zo vaak tegen in de supermarkt, voedingsclaims als ‘light’, ‘suikervrij’, ‘zonder kunstmatige voedingsstoffen’, ‘vetarm’ etc.  Claims die een gezond imago hebben, maar niet altijd gegrond zijn. Ze zijn vaak misleiden en daarnaast ook nog eens heel duur. Daarom is het belangrijk om goed te lezen wat in een product zit. Op bijna ieder product staan de voedingswaardes vermeld. Kijk hoeveel calorieën, koolhydraten en eiwitten een product bevat. Door onderling producten met elkaar te vergelijken kun je beoordelen of het product bijvoorbeeld een verantwoord tussendoortje is of niet. Bovendien staan de ingrediënten op het etiket vermeld. Deze ingrediënten informeren je over de grondstoffen die in het product zitten. Het ingrediënt dat het meeste in een product zit, staat vooraan en het ingrediënt dat er het minst in zit achteraan. Wanneer suiker tussen de eerste vier woorden in de ingrediëntenlijst staat, dan weet je dat je niet verder hoeft te kijken omdat het product te veel suikers bevat.

 Ga geen boodschappen doen als je moe of honger hebt

We horen deze ook vaak; “Ga geen boodschappen doen als je trek hebt”. Als je met trek naar de supermarkt gaat wil je alles hebben en meteen opeten, je koopt dingen waar je op dat moment trek in hebt in plaats van die lekkere maaltijd die je wilde gaan maken. Dit geldt ook als je moe bent. Uit onderzoek blijkt dat je waarschijnlijk meer calorierijke voedingsmiddelen koopt wanneer je moe bent. De reden hiervoor? Na bijvoorbeeld een slapeloze nacht maakt je maag meer ghreline aan, een eetlusthormoon dat voedsel aantrekkelijker maakt.

De verborgen kosten van ongezond eten

Ik hoor een aantal klanten van mij zich wel eens afvragen waarom gezond eten zo duur moet zijn. De ongezonde en bewerkte voedingsmiddelen lijken op het blote oog goedkoper dan bijvoorbeeld verse groenten of fruit. Dit is niet echt een tip, maar wel iets wat ik ook altijd tegen mijn klanten zeg… De bewerkte voedingsmiddelen zijn vaak ongezond, zo bevatten ze vaak toegevoegde suikers, kleur-, geur- en smaakstoffen en E-nummers. Deze producten doen vaak een aanslag op je vitaliteit, immuunsysteem, je bloedsuikerspiegel en vetpercentage.

Gevolg is dat je vaker ziek bent, minder productief en minder goed in je vel zit. Indien je vetpercentage is toegenomen dan kan dat ook invloed hebben op je zelfvertrouwen. Heb je al eens nagedacht wat de verborgen kosten zijn van ziek zijn? Wat is het jou waard om je goed te voelen? Hoe graag wil jij weer lekker in je vel te zitten als je nieuwe kleding aan het passen bent?

 

Tijdens mijn consulten begeleid ik je naar een gezond gewicht zodat jij weer lekker in je vel zit. Wil je meer informatie? Neem dan contact op via onderstaande button voor een vrijblijvend en GRATIS intake-gesprek.

 

 

 

 

 

 

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten