Kinderwens? Ga voor een koolhydraatarme leefstijl

Op dit moment ben ik al op de helft van mijn zwangerschap. Waar ik normaal iedere dag in mijn werk te maken heb met mensen die afvallen ben ik zelf bezig met het tegenovergestelde; op een verantwoorde manier juist aankomen. Voor mij dus even geen ki-low, maar ki-up 😊

Ik krijg nu vaak de opmerking ‘ohhh jij kunt nu lekker snoepen’, alsof ‘zwanger zijn’ een soort vrijbrief is om nu eindelijk eens te kunnen eten wat en hoeveel je maar wil. Natuurlijk moet je goed naar je lichaam luisteren en zul je op een gegeven moment echt je cravings krijgen, maar het kan zeker geen kwaad om dan toch een beetje te blijven opletten en niet altijd toe te geven.

Ook wordt ochtendmisselijkheid veroorzaakt door een schommelende bloedsuikerspiegel. Het kan dus helpen om iets te minderen in koolhydraten en juist te kiezen voor een eiwitrijke maaltijd. Let op, ik heb het hierover het eten van onnodige koolhydraten zoals de geraffineerde koolhydraten als suikerrijk eten en drinken. Naast dit, zijn er ook bewijzen dat pasgeboren baby’s van moeders die tijdens de zwangerschap veel koolhydraten hebben gegeten, meer kans hebben om zwaarder te zijn dan andere baby’s. Het aantal vetcellen van de baby worden al bepaald tijdens de zwangerschap. Dus hoe meer vetcellen jouw baby heeft, hoe groter de kans dat hij of zij later last kan krijgt van overgewicht. Ook hebben deze baby’s over het algemeen meer insuline in hun bloed, wat het risico op suikerziekte verhoogd.

Nou wil ik niet meteen zeggen dat je echt niet een keer kan genieten van iets ongezonds en jezelf lekker te buiten gaat, dat doe ik ook, maar probeer niet altijd toe te geven. Het belangrijkste is dat je als zwangere vrouw genoeg eet en let op het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen. Een kleine hoeveelheid koolhydraten kan absoluut geen kwaad, en je baby heeft deze kleine hoeveelheid ook nodig om te groeien. Maar let dan op dat je bijvoorbeeld wat extra fruit eet als tussendoortje dan die suikerrijke koekjes.

Koolhydraatarm dieet bevordert de vruchtbaarheid

Maar heb jij nou een kinderwens? Dan is het opletten op de juiste voeding zeker net zo belangrijk. Want door te letten op je voeding kan je zelf de natuur een handje helpen. Ten eerste: als je last hebt van een te hoog BMI dan draagt dit vaak niet bij aan een hogere vruchtbaarheid. Het kan dus al helpen om enkele kilootjes af te vallen.

Het is al langer bekend dat een koolhydraatarm en eiwitrijk dieet bijdraagt tot verhoogde vruchtbaarheid, maar de laatste jaren wordt daar steeds meer bewijs over geleverd.

Zo concludeerde een groot onderzoek een aantal jaren geleden al dat wanneer de koolhydraatinname verhoogd werd, het risico op onvruchtbaarheid ook toenam. Bij dit onderzoek hadden de vrouwen die meer koolhydraten aten 78% meer kans op ovulatoire onvruchtbaarheid dan degene die een koolhydraatarm dieet volgden.

Maar ook vrouwen die tijdens het onderzoek de IVF behandelingen ondergingen en daarnaast veel eiwitten en weinig koolhydraten aten, bleken een betere kwaliteit eitjes en embryo’s te hebben. Ook hadden zij een vier keer hogere zwangerschapsgraad dan de vrouwen die minder eiwitten en meer koolhydraten aten.

Let op deze koolhydraten

Het is niet alleen belangrijk dat je let op de hoeveelheid koolhydraten die je eet op een dag. Ook moet je letten op wat voor type koolhydraten je neemt. Voornamelijk geraffineerde koolhydraten kunnen een probleem zijn. Suikerrijk eten en drinken, bewerkte granen zoals pasta, brood en rijst vallen in deze categorie. Deze koolhydraten worden zeer snel opgenomen, wat de bloedsuikerspiegel en insulinewaarden laat pieken. Daarom is het van belang dat je kiest voor een eiwitrijke maaltijd met eventuele koolhydraten die een lage glycemische index hebben.

Hulp nodig bij het aanleren van een koolhydraatarm eetpatroon?

Zoals je al hebt kunnen lezen is een koolhydraatarme en eiwitrijke leefstijl plus een gezond BMI de basis voor een vruchtbaar lichaam. Heb je een kinderwens en ben je (net iets) te zwaar, neem dan contact met ons op. Wij kunnen je helpen bij het aanleren van een koolhydraatarme en eiwitrijk eetpatroon.

Bel of mail voor een vrijblijvend en gratis intake-gesprek

 

 

Bron: https://www.telegraph.co.uk/news/2017/07/05/go-low-carb-increase-fertility-chances-five-times-experts-say/
Russel, J. B.. (2013, 06 mei). High Protein, Low Carb Diets Greatly Improve Fertility
https://www.amazon.nl/dp/1785040898?tag=redonline.co.uk-21&ascsubtag=[artid|1933.a.528503[src|[ch|
https://mamalove.nl/zwanger/voeding-tijdens-de-zwangerschap/koolhydraatarm-dieet-en-zwangerschap

 

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten