Is een mandarijn wel goed voor de lijn?

Ik weet het bijna zeker, dat je de afgelopen tijd de mandarijntjes weer bent tegengekomen. Persoonlijk vind ik ze het ook het lekkerst rond deze tijd. De Sint brengt ze namelijk mee uit Spanje 😉 en ze zijn lekker zoet. Maar zijn deze mandarijntjes wel goed voor de lijn? Is het een dikmaker? Waar komen ze echt vandaan en wat is de voedingswaarde? Genoeg vragen om er een nieuwe blog over te schrijven.

Eerst een paar weetjes…

  • Mandarijnen zijn populair: Nederlanders eten jaarlijks gemiddeld 4 kilogram van deze citrusvrucht.
  • mandarijntjes mogelijk een beschermende rol kunnen spelen tegen kanker, dankzij de flavonoïden die erin aanwezig zijn…
  • mandarijntjes aan een boom groeien (de mandarijnboom – niet echt verrassend hè 🙂 )
  • mandarijnen oorspronkelijk uit China komen. In de winkels zul je vooral mandarijnen vinden uit Spanje. Maar ook in Marokko en Mexico groeien mandarijnen.
  • de oorsprong van de naam mandarijn niet helemaal duidelijk is. Het zou kunnen dat de naam afkomstig is van de Mandarijnen, Chinese staatsambtenaren. De mandarijn werd gezien als de vrucht van deze rijkere bevolkingsgroep. Ze droegen echter ook oranje mantels. En er is een gelijkenis met de zomerhoed van deze Chinese staatsambtenaren. Verder zou het ook afgeleid kunnen zijn van de naam van het eiland Maranda (nu: Mauritius).
  • mandarijnen die je bij ons in de winkels vindt bespoten zijn. Dus je kunt het beste je handen wassen na het schillen en dan met schone handen de mandarijn opeten. Of koop biologische mandarijnen.
  • de mandarijn vaak kunstmatig gerijpt is. Dat wil zeggen dat ze onrijp geplukt worden. Clementines worden vaker gerijpt geplukt (vandaar het blad)
  • een mandarijn in stukjes door je salade voor een heerlijke, frisse, zoete touch zorgt
  • een mandarijn je zuivelproduct zoeter maakt…. Puur natuur! Dus voeg een mandarijn in stukjes toe aan yoghurt of kwark.
  • de mandarijn geen kleine sinaasappel is. Een sinaasappel is juist een kruising van een mandarijn (3/4) en een grapefruit(1/4).

 

Is een mandarijn goed voor de lijn?

Dan nu de vraag waar ik mijn blog mee begon. Is de mandarijn nou goed voor de lijn? Een mandarijn levert 10.1 g koolhydraten er 100 g. Het is een natuurlijke bron van vitamine C en kalium en bevat ongeveer 49 kcal per 100 g. Daarnaast bevat de mandarijn ook flavonoïden, zoals hesperidine. Deze stoffen hebben een beschermende functie in het lichaam. Mogelijk zijn deze stoffen beschermend tegen kanker en hart- en vaatproblemen.

Een mandarijn is een gezond tussendoortje. Zonder enige twijfel past een mandarijn in een gezond voedingspatroon! Een hele krat is dan weer wat te veel van het goede. Natuurlijk moet je ook hier weer maat houden! 1 à 2 mandarijnen is een goed en evenwichtig tussendoortje. De mandarijn levert je relatief weinig calorieën op, voldoende vezels en heel wat vitamines en mineralen.

Ook de glycemische index is gemiddeld, dat wil zeggen dat je geen al te grote bloedsuikerstijging zal krijgen na het eten van de mandarijn. Dus je zal niet meteen weer willen gaan knabbelen.

Combineer je de mandarijn met een eiwitrijk voedingsmiddel, dan neemt de snelheid van de bloedsuikerstijging nog verder af. Dus een mandarijn in stukjes door je kwark of yoghurt is een gezonde manier om je zuivel wat zoeter te maken, zonder de toevoeging van suiker.

Heb je dus een berg mandarijnen in huis aangeschaft? Dan kan je er elke dag enkele als tussendoortje eten. Wil je op gewicht blijven, beperk je dan tot 1 á 2 per tussendoortje. (max. 2 á 4 per dag)

Hoe bewaar je de mandarijn het beste?

Een laatste tip dat ik je wil meegeven is dat je mandarijnen ongeveer 5 tot 10 dagen kunt bewaren, en beter niet in de koelkast. Leg ze niet in een gesloten zak, want dan gaan de rijpingsstoffen die ze vrijgeven de andere mandarijnen sneller doen rijpen. Ook hou je ze het beste uit de buurt van appels en bananen als je ze zo lang mogelijk wil bewaren. Deze fruitsoorten geven etheen af, een rijpingsstof, en dat zet andere fruitsoorten aan tot rijping. Kleine fruitsoorten hebben hier geen last van (zoals kersen en aardbeien), maar bananen, appels en ook mandarijnen zijn hier best gevoelig voor.

 

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten