Hoe voorkom je dat je stofwisseling trager wordt met de leeftijd?

Ik hoor het binnen mijn praktijk maar al te vaak, “Vroeger kon ik eindeloos veel snoepen zonder een grammetje aan te komen” en “Naar mate ik ouder wordt, wordt het steeds moeilijker om gewicht te verliezen”. Dit alles heeft te maken dat je lichaam en je metabolisme door de jaren heen verandert.  Maar wat doet je metabolisme precies en hoe kun je jouw lichaam een handje helpen als alle calorieën niet meer als sneeuw voor de zon verdwijnen?

Wat is Metabolisme?

Je metabolisme, ofwel je stofwisseling, speelt een enorm belangrijke en grote rol in je lichaamsgewicht en bij gewichtscontrole. … Als je wilt afvallen, dan doe je er goed aan om je metabolisme te versnellen. Het metabolisme bepaalt namelijk hoe snel je lichaam voedingsstoffen omzet in energie. De snelheid van je metabolisme hangt af van factoren als leeftijd en erfelijkheid. Maar je kunt zelf ook het een en ander doen om je stofwisseling in een hogere versnelling te zetten.

  1. Bouw spiermassa op

De beste manier om je metabolisme te versnellen is door je spieren aan het werk te zetten. Onderzoek toont aan dat spierverlies en minder actief bezig zijn je stofwisseling meer vertragen dan andere factoren. Het beste kies je voor gewichtstraining. Spieren verbranden een stuk meer calorieën dan lichaamsvet. Een halve kilo spieren verbruikt zo’n 35 calorieën per dag, terwijl een halve kilo vet maar 2 calorieën op een dag wegzet. Ook in ruststand blijven je spieren energie verbruiken. Dus wil je je metabolisme voor de lange termijn opvoeren, dan is gewichtstraining dé manier.

  1. Eet vaker en meer eiwitrijk

In mijn studio leg ik het al vaker aan mijn cliënten uit dat ze vaker op een dag moeten eten. Ik merk vaak dat hoe ouder je wordt hoe minder eetlust. Een caloriearm dieet vertraagt je stofwisseling en dat moet je juist niet hebben! Zoals net gezegd heb je toch echt meer aan het behoud van je spiermassa. Eiwitten zorgen voor behoud van je spiermassa en helpen zo dus bij het bestrijden van een tragere stofwisseling. Eet dus niet 3 keer op een dag maar zes keer wat kleinere porties en eiwitrijke voedingsmiddelen. Zo houd je de verbranding ook goed op gang.

  1. Kruid je eten pittig

Chilipepers verhogen de stofwisseling met 20% gedurende een half uur na de maaltijd. Gekruid eten veroorzaakt dus geen spectaculaire en langdurige versnelling van je stofwisseling, maar hey.. alle beetjes helpen toch?

  1. Drink een lekker kopje groene thee of zwarte koffie

Groene thee en zwarte koffie hebben een licht stimulerende werking op de stofwisseling. Groene thee bevat plataardige, flavine bevattende eiwitten die het proces van vet verbranden versnellen. Zie het beide ook als een kleine bijdrage aan de stofwisseling.

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten