Dit is waarom de wintertijd gezonder is!

Jarenlang maakte ik mij er eigenlijk niet druk om, wintertijd of zomertijd. Maar de afgelopen weken ben ik hier steeds meer mee bezig geweest. Dit komt natuurlijk omdat ik niet enkel meer om mijzelf druk hoef te maken maar vooral nu over het slaapschema van mijn dochtertje. Wij krijgen namelijk een uur langer slaap cadeau, maar schakelt zij ook al zo snel of zal ze toch een uur eerder wakker worden? En hoe zit het met jou biologische klok? Raakt die in de war door het verzetten van de klok?
Ik kwam er in ieder geval achter dat de wintertijd dus veel beter voor je is.

Je biologische klok

Wist je dat die biologische klok erg belangrijk is. Je biologische klok geeft aan wanneer je wilt slapen, wakker wordt en wanneer je moet eten. De biologische klok wordt aangestuurd door de hypothamalus. Dit is het regelcentrum in de hersenen dat achter de ogen zit. Wetenschappers hebben lang gedacht dat een biologische klok niet direct relevant is voor onze gezondheid. Maar gelukkig weten we sinds een jaar of tien dat een verstoord dag- en nachtritme schadelijk is. Dus dat de biologische klok wel degelijk een belangrijke functie heeft. Wanneer je ritme namelijk langdurig verstoord is kun je bijvoorbeeld overgewicht krijgen, doordat je op de verkeerde momenten eet.

Hoe heeft de tijd dan invloed op je biologische klok?

Nou wij mensen hebben licht nodig, daarom leven we overdag. En licht, die draait nou juist aan onze biologische klok. Wanneer we de tijd in de winter een uur verzetten wordt het dus ’s ochtends eerder licht. Dat is goed voor je biologische klok, want zodra het licht wordt krijgt je lichaam een seintje van de biologische klok om alert te zijn. Het stresshormoon cortisol piekt en zorgt voor een wakker gevoel. Zouden we de tijd niet verzetten en dus leven in de zomertijd wordt het ’s ochtends tegen tien uur pas licht. De cortisol piekt dan later wat resulteert in dat je je ’s ochtends meer moe voelt en ’s avonds minder slaperig.

Mijn biologische klok is verstoord wat nu?

Het kan even wennen zijn als de tijd net verzet is. Je interne klok loopt dan niet meer gelijk met je sociale klok. Onderzoek wijst uit dat 50% van de mensen hier last van heeft. Een tip om de overgang te versnellen is om zo veel mogelijk buiten te zijn. Zo veel mogelijk daglicht opzoeken helpt om je ritme meteen aan te passen aan de nieuwe tijd. O en nog een tip, probeer ’s avonds niet te veel naar een scherm te kijken. Het blauwe licht beïnvloed ook onze biologische klok waardoor inslapen moeilijker wordt.

 

 

 

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten