4 signalen dat je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt!

Of je nu een fanatieke krachtsporter bent of niet: steeds meer mensen zijn bezig met hun eiwitinname. Allereerst leg ik je uit wat eiwitten zijn. Er zijn verschillende macronutriënten die energie leveren en één daarvan zijn eiwitten. Met macronutriënten bedoelt men voedingsstoffen die in grote hoeveelheden voorkomen in onze voeding. Naast eiwitten leveren vetten, koolhydraten en alcohol ook energie. Of je nu een fanatieke krachtsporter bent of niet: steeds meer mensen zijn bezig met hun eiwitinname.

Allereerst leg ik je uit wat eiwitten zijn. Er zijn verschillende macronutriënten die energie leveren en één daarvan zijn eiwitten. Met macronutriënten bedoelt men voedingsstoffen die in grote hoeveelheden voorkomen in onze voeding. Naast eiwitten leveren vetten, koolhydraten en alcohol ook energie. Het Voedingscentrum geeft aan dat je per kilo lichaamsgewicht gemiddeld 0,8 gram eiwitten nodig hebt. Sommige mensen hebben een hogere eiwitbehoefte. Denk hier aan vegetariërs, kinderen, zwangere vrouwen etc. Een andere belangrijke groep mensen die veel eiwitten nodig heeft zijn mensen met een bepaalde aandoening of wonden (vb. brandwonden). Eiwitten zorgen namelijk voor weefselherstel.

De sportievelingen onder ons hoef ik niet te vertellen dat het bij kracht – en duursport ook belangrijk is om meer eiwitten in te nemen dan een persoon die niet sport. Maar dat is nog niet alles! Voor mensen die graag een paar kilo minder willen wegen is het goed om te weten dat eiwitten een belangrijke rol spelen bij gewichtsverlies mét behoud van spiermassa! Het is erg belangrijk voor ons lichaam, maar hoe weet je dat je onvoldoende eiwitten binnenkrijgt? Hieronder 4 signalen dat je lichaam waarschijnlijk om meer eiwitten vraagt.

1. Hongergevoel
Eiwitrijk eten zorgt voor een verzadigd gevoel. Wanneer je vaak last hebt van een hongergevoel heb je een eetpatroon die hoog is in koolhydraten en suikers. Al vrij snel na het eten van een maaltijd met koolhydraten begint het bloedsuikergehalte te stijgen maar hij daalt ook weer heel snel. Hoe meer suikers er in de snack of maaltijd aanwezig zijn, des te harder komt daarna de ‘dip’ aan wanneer deze snelle energie eenmaal is opgenomen door je cellen. Eiwitten houden de pieken en dalen in onze bloedsuikerspiegel in balans, dus voel je je langer verzadigd.

2. Weinig energie
Door de stijging en daling van je bloedsuikerspiegel wisselt de hoeveelheid energie die je tot je beschikking hebt gedurende dag enorm. Wanneer je eiwitrijk eet en je koolhydraten gaat beperken zal je gedrurende de hele dag meer stabiele energie hebben.

3. Huid, haar en nagels
Een teken van een te lage eiwitinname zijn dun haar, haar uitval, een schilferende huid en nagels.

4. Vochtretentie
Wanneer je onvoldoende eiwit of vitamine B1 in je dagelijkse voeding krijgt dan kan het lichaam vocht beginnen vast te houden. Eiwitten spelen namelijk een rol bij hij regelen van de vochtbalans in het lichaam.

 

Afvallen maar toch genoeg eiwitten binnen krijgen?

Zoals ik in het begin vertelde spelen eiwitten ook een belangrijke rol bij gewichtsverlies mét behoud van spiermassa. Het PowerSlim programma waarmee ik werk rust op een hoge inname van eiwitten en een lage inname van koolhydraten en vetten. Het gaat hierbij vooral over wat je eet (eiwitten, koolhydraten…) en niet zo zeer over een beperkte calorie-inname. Je gaat niet minder, maar anders eten.Bij een crash dieet zoals Cambridge verlies je veel gewicht op korte termijn.

Om veel gewicht te verliezen mag je maar extreem weinig calorieën eten waardoor je minder voedingsstoffen gaat opnemen. Door de lage inname ga je behalve jouw vetreserves ook spiermassa verbranden. Je gaat jezelf als het ware uithongeren waardoor het lastig wordt om het dieet vol te houden. Als je beslist om met het dieet te stoppen en weer normaal te gaan eten, neem je weer toe in gewicht. Dit staat bekend als het jojo-effect.

Bij een eiwitrijk dieet verlies je ook snel gewicht. Dit komt omdat dan vooral het overtollige lichaamsvet wordt aangesproken. Je spiermassa blijft intact omdat je wel voldoende bouwstoffen (eiwitten) inneemt. Uiteindelijk leidt dit tot een langdurig resultaat. Het is belangrijk dat je precies de juiste hoeveelheden voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarom staat bij Ki-low Roermond persoonlijke begeleiding hoog in het vaandel. Samen met jou zorg ik ervoor dat je op lange termijn een evenwichtig en gezond voedingspatroon kunt handhaven. Zo voorkom je het jojo-effect.

Wil je meer informatie?

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten