4 koolhydraatarme stamppot variaties

Nederlanders zijn dol op aardappelen. Gemiddeld eten we elk jaar 81 kilo aardappelen per persoon, omgerekend zijn dat twee winkelwagens vol. Het staat dan in Nederland ook traditiegetrouw zo’n 3 keer op het menu! Zodra het kouder weer wordt buiten neemt de behoefte aan zwaardere kost toe. Een stamppot staat dan ook vaker op het menu. Het meest gekozen ingrediënt hiervoor is, juist de aardappel. Maar wat als je meer op je gewicht wilt letten en een koolhydraatarm eetpatroon volgt? Gelukkig is er zoveel meer dan alleen aardappel. Ben je dol op stamppot en toe aan een lekkere twist? Of wil je rust brengen in je koolhydratenhuishouding? Vervang de aardappel dan eens door één van deze alternatieven:

Stamppot van bloemkool

Veel koolhydraatbronnen kunnen we vervangen door het te maken met bloemkool. Denk bijvoorbeeld aan bloemkoolrijst, pizzabodem van bloemkool, huzarensalade van bloemkool, maar dus ook stamppot van bloemkool. Bloemkool heeft een neutrale smaak waardoor het zich als perfecte vervanger leent. De koolsoort is gezond, bevat veel vezels en calcium, weinig calorieën en een stuk minder koolhydraten dan bijvoorbeeld de aardappel.

Ter vergelijking: 250 gram aardappelen bevatten 42.5 gram koolhydraten, bloemkool bevat per 250 gram 10 gram koolhydraten. Je bespaart dus hiermee mooi 32.5 gram koolhydraten, dat zijn maar liefst 8 suikerklontjes!

Knolselderij stamppot

Dat deze knol onder de vergeten groenten valt, betekent niet dat hij niet thuishoort in je stamppot. Met zijn lichtzoete smaak is knolselderij een heerlijke aardappelvervanger. Je kunt de knol in blokjes snijden, 15 tot 20 minuten laten koken en stampen maar! Ook voor een koolhydraatarme puree is knolselderij een aanrader.

Ter vergelijking: 250 gram gekookte aardappelen bevat 42,5 gram koolhydraten, 250 gram gekookte knolselderij bevat 12,5 gram koolhydraten. Deze kleine aanpassing bespaart je maar liefs 30 gram koolhydraten. Dit komt overeen met de hoeveelheid koolhydraten in 2 sneden brood.

Koolraap stamppot

Tussen oktober en april is deze koolsoort te verkrijgen in de supermarkt. Het is de broer van de koolrabi en het heeft een zachte, licht zoete smaak. Het bevat maar 2 g koolhydraten per 100 g, waardoor de koolraap al toegestaan is in fase 1 van ons programma.  Deze ondergewaardeerde knol zit vol vitamine B1, B2 en de mineralen calcium en ijzer.

Stamppot van wortelpeterselie

Wortelpeterselie, nog een soort groenten dat zeer laag is in koolhydraten. Vaak verwarren we deze groenten met pastinaak. Qua uiterlijk lijken ze dan ook behoorlijk veel op elkaar. Maar pastinaak bevat veel meer koolhydraten dan de wortelpeterselie. De wortelpeterselie is vanaf fase 2A geschikt. De wortel heeft een heerlijk zoete, kruidige smaak en na het koken lijkt de structuur nog meer op die van een aardappel dan wanneer je bloemkool of knolselderij gebruikt.

Welke stamppot ga jij maken deze winter?

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten