10 tips voor een slanke bbq!

Op dit moment zitten we vol in het barbecue seizoen. De tropische temperaturen zijn gearriveerd en je ruikt iedere avond wel ergens een barbecue die wordt aangestoken. Ik kan me voorstellen dat als je aan de lijn bent dit erg moeilijk vind. Want een barbecue in de zomer vermijden, dat is erg lastig. Maar waarom zou je?! Je kunt gewoon genieten van een slanke barbecue! ūüôā Lees in deze blog hoe je dit kan doen.

1. STIL JE TREK

De barbecue begint meestal met een goed gevulde tafel. Je gaat al aan tafel zitten terwijl de barbecue zich opwarmt, het kan dus even duren voordat het eerste vlees op je bord ligt. Meestal staat er een mandje met stokbrood voor je te lonken en eet je al aardig wat stokbroodjes om je honger te stillen. Maar besef je je dat je met 1 stokbroodje + een dun laagje kruidenboter gewoon even 64 KCAL eet. Neem daarom voor de barbecue begint een slank tussendoortje (zoals je favoriete PowerSlim product). Zit je aan tafel en wil je net als de rest mee snaaien? Eet dan wat rauwkost zoals bijvoorbeeld snoeptomaatjes. Dit zorgt er voor dat je meteen je portie groente neemt.

2. KIES VOOR MAGER VLEES

Kies bij de barbecue voor magere vleessoorten zoals biefstuk, runderbavette, varkenshaas, kipfilet en kalkoenfilet. Vermijd speklappen, hamburgers, worstjes en kippenpootjes.

3. NEEM VIS

Ga niet altijd voor vlees maar geniet ook van vis op de barbecue. Kies uit garnalen, tonijn, kabeljauw of coquilles en in fase 1 maximaal 1 x per week voor zalm of forel. Nog een groot voordeel van de barbecue is dat je geen extra olie of boter gebruikt om je vlees of vis te bereiden. Dit scheelt ook flink in het aantal calorie√ęn.

4. MARINADE VOOR MAXIMALE SMAAK MET MINDER CALORIE√čN

Met marinade kun je je vlees en vis zo lekker maken dat je eigenlijk niet eens meer saus nodig hebt. Met olie, azijn, citroensap en kruiden maak je de lekkerste marinades. Wist je dat vlees malser wordt van het zuur in de marinade terwijl vis hier juist steviger van wordt? Met deze tip kun je ook mager vlees heerlijk mals bereiden op de barbecue.

5. GA VOOR GEGRILDE GROENTEN

Gegrilde groenten zijn een heerlijke afwisseling tussen vlees en vis door. Groot pluspunt: ze bevatten weinig calorie√ęn. Besprenkel courgette, paprika en aubergine met een beetje olijfolie en breng het op smaak met peper, (zee)zout en eventueel rozemarijn. Rijg de groenten aan een spiesje en je hebt ook nog een kleurrijke creatie. Of ga voor portobello‚Äôs. Je hebt eindeloos veel mogelijkheden.

6. MAAK ZELF SLANKE SAUSJES EN DIPS

Bekende dikmakers zijn natuurlijk de sauzen bij de barbecue. Kant-en-klare sauzen zitten vol suikers en vetten. Je bent misschien gewend om rode sauzen te kiezen omdat deze minder vet bevatten dan witte sauzen, maar let op! Rode sauzen bevatten suikers en het is juist belangrijk om koolhydraten te vermijden tijdens het volgen van het PowerSlim programma. Volvette mayonaise is een betere keuze dan ketchup of curry. Nog beter is om zelf sauzen en dips te maken op basis van kwark (0% vet). Zo kun je zelf gemakkelijk tzatziki maken met magere kwark, knoflook, komkommer en wat peper en zout.

7. EEN GEZONDE BALANS IS BELANGRIJK, WAT SCHEP JE OP JE BORD EN HOEVEEL?

Spreek met jezelf voor de barbecue af, dat je twee kleine porties mager vlees of vis mag eten. Neem halve stukjes vlees en vis en vul de rest van je bord met gegrilde groentes of salades. Zo doe je toch mee en heb je voldoende variatie, zonder jezelf te overeten of uit ketose te raken.

8. ZELFGEMAAKTE SALADE ERBIJ

Kant-en-klare salades bevatten veel koolhydraten en vetten. Maak daarom je salades zelf. Ben je uitgenodigd voor een barbecue en bang dat er weinig voor jou tussen zit wat past binnen het PowerSlim programma? Neem dan je eigen salade of groentes om te grillen mee. Zo ben je niet alleen attent, maar ook verzekerd van een gezonde optie.

9. DRINK WATER TIJDENS HET ETEN

Tijdens een barbecue ben je veel langer aan het eten dan dat je normaal doet. Het is warm weer en vaak vloeit de alcohol rijkelijk. Als je alcohol écht niet kunt laten staan, beperk je dan tot maximaal één glas droge witte wijn en stap daarna over op water. Om het water meer smaak te geven kun je er blaadjes munt, schijfje citroen en/of dunne reepjes komkommer bij doen.

10. GENIET BEWUST VAN WAT JE W√ČL EET!

En tot slot, misschien wel de belangrijkste tip: Geniet heel bewust van wat je wél eet. Dat maakt dat je niet bezig hoeft te zijn met alles wat je niet neemt. Keuzes maken hoort erbij in een slanke levensstijl. Bepaal van tevoren wat je wil eten en drinken en houd je aan de afspraak. Dan heb je de dag na de BBQ ook nog een supergoed gevoel.

EET SMAKELIJK!

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikerservaring te optimaliseren. Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Privacy Statement

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten